کیک و شیرینی, نوشته های آموزشی

انواع شيرينی خشک

در مقالات قبلی در خصوص انواع شيرينی‌ خشک صحبت كرديم و مطالبی را پيرامون انواع آن بيان كرديم لذا در اين مقاله قصد داريم در خصوص شيرينی خشک صحبت كنيم و به معرفی انواع آن بپردازيم. در همين ابتدای بحث لازم است به اين نكته اشاره كنيم كه شيرينی خشک انواع بسيار مختلفی دارند كه معرفی همه آنها نياز به مقالات متعددی دارد به همين جهت در اين يادداشت صرفا موارد محدودی اكتفا می كينم.

نوعی از شيرينی خشک

نوعی از شيرينی خشک

كيک يزدی

كيک يزدی را بايد يكی از نوستالژيک ترين و شناخته شده ترين انواع شيرينی خشک دانست كه هم در گذشته و هم در شرايط امروز در مراسم ها و مهمانی های مختلفی مورد استفاده قرار می گيرد. اصالت اين شيرينی همان طور كه از نامش پيداست به شهر يزد باز می گردد ولی اين شيرينی از جمله شيرينی هايی است كه در همه شهرها عرضه می شود. از كيک يزدی بيشتر برای مراسمات مذهبی مانند دهه محرم، نذری ها، ايام فاطميه و… استفاده می شود. خوردن اين مدل از شيرينی ها باعث احساس تشنگی می شود لذا استفاده از نوشيدنی های عموما سنتی مثل چای در كنار اين شيرينی ها بسيار دلچسب است.

شيرينی دانماركی

شيرينی دانماركی را بايد محبوب ترين و پرفروش ترين نوع شيرينی خشک دانست كه طعم بسيار خوشمزه و بی نظيری دارد. بر خلاف تصور عموم خاستگاه اصلی اين شيرينی كشور اتريش است اما در كشور دانمارک به شهرت رسيد. در واقع دانماركی ها بودند كه اين شيرينی را به جهان معرفی كردند به همين جهت به نام شيرينی دانماركی شناخته می شود. نام ديگری كه در ايران برای اين شيرينی استفاده می شود شيرينی گل محمدی است، البته اين نام يک نام محلی است و فقط در چند نقطه محدود اين شيرينی به اين نام شناخته می شود.

شيرينی زبان

شيرينی زبان يكی ديگر از انواع شيرينی خشک است كه در ايران از محبوبيت بسيار بالايی برخوردار است. شيرينی زبان از ماندگاری بالايی برخوردار است و از جمله شيرينی های مورد استفاده در عيد نوروز است. اين شيرينی هم تقريبا در همه نقاط كشور يافت می شود و از طعم خارق العاده ای برخوردار است. همچنين بايد گفت كه اين مدل از شيرينی طرز تهيه بسيار ساده ای دارد و به راحتی می توان در منزل به آماده كردن  آن پرداخت.

شيرينی نخود چی

شيرينی نخود چی از جمله شيرينی هايی است كه در صدر ليست محبوبيت شيرينی های خشک قرار دارد. اين شيرينی كه از طعم بی نظيری برخوردار است دارای ظاهری شكيل و زيبا نيز هست. ابعاد بسيار كوچكی دارند و برای مراسم هايی از جمله عيد نوروز بسيار مناسب هستند. خاستگاه اصلی اين شيرينی شهر قزوين است اما مانند ساير شيرينی های معرفی شده عرضه آن محدود به شهر قزوين نيست و در تمام نقاط كشور يافت می شوند. علاوه بر اين بايد به اين نكته اشاره كرد كه اين شيرينی ها از ماندگاری بسيار بالايی برخوردار هستند.

شيرينی كشمشی

شيرينی كشمشی هم از جمله شيرينی های بسيار نوستالژيک برای ما ايرانی هاست كه علاوه بر سادگی در پخت بسيار محبوب و خوشمزه هستند. از شيرينی كشمشی بيشتر در ايام سوگواری و مراسمات مذهبی استفاده می شود. در خصوص بافت شيرينی هم بايد گفت معمولا بافت بيرونی شيرينی كمی خشک و ترد است اما قسمت وسط شيرينی نرم و لطيف است. در خصوص ويژگی های ظاهری هم همان طور كه مستخضر هستيد ظاهر بسيار ساده ای دارد و نماد كاملی از يك شيرينی سنتی است.

شيرينی ميكادو

ميكادو نيز از جمله شيرينی های محبوب و شناخته شده برای ما ايرانی هاست كه معمولا در خيرات و سفره های نذری از آن استفاده می شود. اين شيرينی نيز از طعم خوبی برخوردار است و دستور تهيه آن بسيار ساده است به گونه ای كه تهيه آن نيازی به فر هم ندارد. به لحاظ ظاهری شباهت بسيار زيادی به ويفر دارد و در اشكال مختلف تهيه می شود. شيرينی ميكادو دارای انواع مختلفی است كه از آن جمله می توان به ميكادو ساده و زعفرانی اشاره كرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *