دستور پخت, نوشته های آموزشی

طرز تهیه بامیه خانگی

طرز تهیه بامیه خانگی

با آمدن ماه مبارک رمضان، بازار پخت و خرید شرینی های مخصوص این ماه هم رونق می گیرد. بعضی از دوستان هنرمند علاقه زیادی به پختن این شرینی‌ها در منزل دارند. در سلسله مقالاتی، طرز تهیه بامیه خانگی، زولبیا و گوشفیل را به طور کامل برایتان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید تا دستور پخت بامیه خانگی را یاد بگیرید.

مواد لازم بامیه

آرد: 1 لیوان

آب: 1 لیوان

تخم مرغ: 2 عدد

کره نرم شده: 20 گرم

عسل یا شربت بار: 1 قاشق غذا خوری

وانیل: نوک قاشق مرباخوری

دستور پخت بامیه

ابتدا آب را در یک قابلمه مناسب می ریزیم. کره نرم شده در محیط و یک قاشق شربت یا عسل را به آن اضافه می کنیم. قابلمه را روی گاز می گذاریم تا از اطراف شروع به قل زدن های ریز کند. در این مرحله یک لیوان آرد را به صورت یکباره اضافه می کنیم.

داغ زدن خمیر بامیه

بعد از اضافه کردن آرد باید به سرعت با قاشق چوبی مخلوط را هم بزنیم تا خمیر به دست بیاید. به این مرحله که مهم ترین قسمت تهیه بامیه است داغ زدن می گویند. باید به مدت هفت الی هشت دقیقه مدام خمیر را روی حرارت ملایم باز و بسته کنیم. این کار باعث می شود آب اضافه خمیر بخار شود و خمیر پوک و لطیفی به دست بیاید.

اضافه کردن تخم مرغ

پس از اتمام مرحله داغ زدن، نوبت اضافه کردن تخم مرغ است. خمیر آماده شده را به یک ظرف تمیز منتقل می کنیم تا خنک شود. سپس دانه دانه تخم مرغ ها را اضافه می کنیم. بعد از هر بار اضافه کردن تخم مرغ، باید یک دقیقه آن را هم بزنیم تا به خوبی جذب مواد شود. پس از اضافه کردن تخم مرغ ها، وانیل را اضافه می کنیم. در این مرحله باید یک خمیر چسبنده داشته باشیم تا راحت از ماسوره عبور کند.

آماده سازی روغن 

برای سرخ کردن بامیه نیاز به روغن فراوان داریم. در این صورت بامیه ها در روغن غوطه ور و شناور می شوند و در حین سرخ شدن، مغز پخت می شوند. در یک ظرف مناسب مقدار زیادی روغن می ریزیم. روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کم کم روغن داغ شود. اگر قصد دارید زولبیا و بامیه را با هم درست کنید،حتما اول زولبیا را سرخ گنید. چون بامیه تخم مرغ دارد و احتمالا روغن حین سرخ شدن کف کند و مناسب سرخ کردن زولبیا نباشد.

ماسوره زدن

خمیر را داخل قیف می ریزیم. قیچی تمیز را در روغن فرو می بریم تا زمانی که می‌خواهیم بامیه ها را ببریم و در روغن بیندازیم، به آن ها نچسبد. قیف را بالای ظرف روغن داغ شده نگه میداریم. قیف را فشار داده و به اندازه ی دلخواه خمیر را با قیچی می بریم. نکته مهم این که بامیه ها نباید روی هم قرار بگیرند یا به هم بچسبند. اجازه می دهیم تا بامیه ها در روغن با حرارت ملایم سرخ و مغز پخت بشوند. بعد از اینکه بامیه ها سرخ شدند، آن ها را از روغن خارج می کنیم و به مدت دو دقیقه در شربتی که خنک شده قرار می دهیم. سپس از شربت خارج کرده و روی توری قرار می دهیم تا اضافه شربت از بامیه جدا و آماده سرو شود.

نکات مهم تهیه بامیه

در مرحله آخر آماده سازی خمیر اگر احساس کردید خمیر چسبندگی کافی ندارد، یک تخم مرغ را در ظرف جداگانه هم بزنید و نصف آن را به خمیر اضافه کرده و مخلوط می‌نماییم. برای اینکه بوی تخم مرغ مشخص نشود حتما وانیل را باید اضافه کنید. شربت بار حتما باید خنک باشد. اگر شربت درست تهیه گردد بامیه ترد خواهد شد.

طرز تهیه شربت بامیه

یک پیمانه آب و دو پیمانه شکر را روی حرارت قرار می دهیم و مرتب هم می زنیم تا شکر در آب کاملا حل شود. سپش زعفران دم کرده، 1 قاشق گلاب، 1 قاشق جوهر لیمو و 1 قاشق گلوکز را(برای براق شدن بامیه) به آن اضافه می کنیم. صبر می کنیم تا مواد به خورد هم بروند و شربت کمی غلیظ شود و قوام بگیرد. سپس آن را از روی حرارت بر میداریم تا خنک شود.

در این مقاله طرز تهیه بامیه خانگی ترد و خوشمزه را خدمتتان ارائه دادیم. امیدواریم لذت کافی برده باشید. حتما به دیگر مقاله های اموزش شیرینی پزی ما هم سر بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *