دستور پخت, نوشته های آموزشی

طرز تهیه گوشفیل خانگی

طرز تهیه گوشفیل خانگی

در مقالاتی که راجع به شیرینی های ماه رمضان نوشتیم، با دستور تهیه زولبیا و بامیه آشنا شدید. در ادامه آموزش شیرینی های ماه رمضان، قصد داریم، طرز تهیه گوشفیل خانگی را برایتان شرح دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم گوشفیل خانگی

آرد: 1 لیوان

آب: 1 لیوان

شیر: 1 فنجان سر خالی

شکر: 2 لیوان

تخم مرغ: 1 عدد

ماست چکیده: 1 قاشق غذا خوری

روغن جامد: 3 قاشق غذا خوری

گلاب: 1 قاشق غذا خوری

آب لیمو ترش: 1 قاشق چایخوری

زعفران دم کرده: 1 قاشق غذا خوری

بیکینگ پودر: 1 قاشق مرباخوری

طرز تهیه شربت گوشفیل

برای تهیه شربت گوشفیل، آب را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. شکر را کم کم به آن اضافه می کنیم تا در آب حل شود. صبر می کنیم تا به جوش بیاید و کمی غلیظ شود. اصطلاحا قوام بیابد. سپس آب لیمو ترش، زعفران دم کرده و گلاب را به آن می افزاییم و مخلوط می کنیم. بعد از چند جوش آن را از روی حرارت بر میداریم تا کاملا خنک شود.

طرز تهیه گوشفیل

ابتدا تخم مرغ و شیر و روغن را در یک ظرف بزرگ با هم مخلوط می کنیم. سپس با همزن آن را هم می زنیم. در مرحله بعد بیکینگ پودر، ماست و دو قاشق از شربت خنک شده را به مواد اضافه و با هم مخلوط می کنیم. آرد را الک کرده و کم کم به مواد اضافه می ‌نماییم. در این مرحله خمیر را با دست مخلوط نموده و ورز می دهیم. در صورتی که خمیر به دست بچسبد مجددا از آرد الک شده استفاده می کنیم. ورز دادن و اضافه کردن آرد را تا جایی ادامه می دهیم که خمیر یکدست و غیر چسبنده ای داشته باشیم. خمیر را با دست باز و بسته می کنیم تا هوایی داخل آن نباشد. آن را در کاسه تمیزی قرار می دهیم و رویش را سلفون می کشیم. در جای گرم به مدت دو ساعت آن را قرار می دهیم تا خمیر استراحت کند.

آماده سازی گوشفیل

بعد از گذشت دو ساعت که خمیر استراحت کرد، آن را از ظرف خارج می کنیم. مجددا برای خارج کردن هوای داخل خمیر، آن را با دست باز و بسته می‌کنیم. روی یک سطح صاف کمی آرد می پاشیم و خمیر را روی آن قرار می دهیم. سپس با وردنه آن را پهن می کنیم. اگر احساس کردیم هوایی داخل خمیر باقی مانده دوباره خمیر را جمع و با وردنه باز می کنیم. ضخامت خمیر نباید خیلی نازک باشد چون گوشفیل به خوبی پف نمی کند. با چاقو نوار های دو سانتی‌متری می بریم سپس به شکل لوزی، نوارها را برش می دهیم. حال باید تکه های برش داده شده را سرخ کنیم.

سرخ کردن گوشفیل

برای سرخ کردن گوشفیل احتیاج به ظرف گود با روغن فراوان داریم تا گوشفیل ها در آن شناور شوند و به طور یکدست سرخ شوند. ظرف روغن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کم کم روغن داغ شود. سپس نوارهای برش داده شده را درون روغن می اندازیم تا به مرور زمان پف کند. گوشفیل ها را با قاشق داخل قابلمه زیر و رو می کنیم تا هر دوطرف به خوبی سرخ و طلایی بشود. پس از اینکه کامل سرخ شدند آن ها را از روغن خارج می کنیم و داخل شربت خنک شده قرار می دهیم. بعد از حدودا سی ثانیه تا یک دقیقه آن را از شربت خارج نموده، روی صافی قرار می دهیم تا شربت اضافه از آن خارج شود. در نهایت در ظرف سرو می چینیم و با پودر پسته یا نارگیل روی آن را تزئین می کنیم.

نکات تهیه گوشفیل

اگر گوشفیل شما به خوبی پف نکرد نشان دهنده این است که روغن کاملا داغ نبوده است. پس حتما مطمئن شوید که روغن کاملا داغ شود بعد گوشفیل‌ها را درون آن بیندازید. دلیل دوم پف نکردن گوشفیل، سفت شدن خمیر به علت اضافه کردن بیش از حد آرد است. آرد را باید کم کم به خمیر اضافه کنید تا جایی که به دستتان نچسبد. نکته مهم بعدی این است که دقت کنید حتما شربت بار به غلظت مناسبی، رقیق تر از عسل رسیده باشد. چون در صورت اینکه بیش از حد رقیق و ابکی باشد باعث خمیر شدن و نرم شدن گوشفیل می شود.

امیدواریم از طرز تهیه گوشفیل خانگی نهایت استفاده و لذت را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *