برترین ها و تاریخچه ها, کیک و شیرینی, نوشته های آموزشی

تاريخچه شيرينی در ايران

تاريخچه شيرينی در ايران باستان

در اين مقاله قصد داريم در خصوص تاريخچه شيرينی در ايران صحبت كنيم و به بررسی اين موضوع بپردازيم كه مصرف شيرينی در ايران به چه دوره ای بر می گردد. جالب است بدانيد كه مصرف شيرينی در ايران از دوره باستان وجود داشته است و اين خوراكی خوشمزه تاريخچه ای طولانی دارد. در مورد تاريخچه  شيرينی در ايران باستان بايد بگوييم كه در آن زمان يک نوع كيک به نام لاويش رواج داشت كه اين كيک در قرن هفتم ميلادی پخت می شد و از محبوبيت بسيار بالايی برخوردار بود. در مورد جايگاه شيرينی در سبد غذايی در دوران باستان بايد گفت كه شيرينی ئ البته كلوچه در كنار گوشت، نان و ساير خوراكی ها جز اصلی هرم و يا سبد غذايی را تشكيل می دادند. شواهد نشان می دهد كه در دوران باستان كشت جو بسيار رايج بوده و علت اصلی اين امر سختی و مشقت های كشت گندم بوده است به همين جهت عمده خوراكی ها از جمله كيک و شيرينی به لحاظ تركيبات حتما دارای جو بوده اند. علاوه بر اين ايرانيان باستان زنبور عسل نيز پرورش می دادند و تبجر بی نظيری در اين زمينه داشتند به علاوه اينكه انجير و خرما هم جزء اصلی سبد غذايی در ايران باستان به شمار می رفت از همين رو در پخت شيرينی ها از هر سه اين خوراكی ها (عسل، انجير و خرما) استفاده می شده است. مورد آخر اينكه كشاورزی به ويژه دامپروری از جمله مشاغل اصلی ايرانی ها در طول تاريخ بوده است لذا از شير دام برای موارد مختلف از جمله توليد شيرينی استفاده می شده است.

نوعی از شيرينی سنتی

نوعی از شيرينی سنتی

تاريخچه شيرينی در ايران معاصر

در ايران معاصر هم شيرينی و شيرينی پزی داستان مفصلی دارد و از قدمت طولانی برخوردار است. در اين دوره تقريبا در اكثر مراسم ها و مجالس از عيد، مراسم های مذهبی گرفته تا مهمانی ها و دورهمی های خانوادگی، شيرينی كاربرد دارد؛ همين طور بايد گفت بسياری از افراد از انواع مختلف شيرينی به ويژه شيرينی های سنتی و محلی به عنوان عصرانه و ميان وعده استفاده می كنند. در مقالات قبلی هم به اين موضوع پرداخته شد كه انقدر شيرينی در ايران محبوب و پرطرفدار است كه تقريبا تمامی استان ها و شهرهای ايران شيرينی مخصوص خود را دارند و اين شيرينی ها به عنوان سوغات آن شهر محسوب می شود.

جالب است بدانيد برخی از انواع مختلف شيرينی در ايران بيش از صدها سال است كه پخت می شود و در بين مردم رواج دارد برای مثال می توان به كلوچه های سنتی خوزستان اشاره كرد. اين كلوچه ها را با شير و شكر درست می كنند و در لايه های مختلف آن از خرما قرار می دهند. علاوه بر كلوچه، رنگينک و حلوا كنجدی نيز در اين منطقه سالهای طولانی است كه بين مردم رواج دارد.

در بين استان های ايران، يزد در شيرينی پزی زبان زد خاص و عام است و شيرينی پزی در اين استان تاريخچه خاص خود را دارد. قطاب، كيک يزدی، باقلوا، پشمک يزدی، حاجی بادام و… از جمله شيرينی های محبوب و شناخته شده يزد هستند. بسياری از شيرينی هايی كه خاستگاه يزدی دارند در تمام كشور پخت می شوند مانند كيک يزدی كه برای همه ايرانی ها بسيار خاطره انگيز و نوستالژيک است.

كرمانشاه هم از جمله استان هايی است كه دارای انواع مختلف شيرينی از جمله شيرينی كاک، نان برنجی و نان خرمايی است. جالب است بدانيد كه نان برنجی از جمله شيرينی های بسيار قديمی در اين منطقه است به طوری كه حداقل قدمتی 150 ساله دارد. شيرينی هایی كه در كرمانشاه پخت می شود بسيار خوش طعم و محبوب هستند و از جمله شيرينی های محلی پرطرفدار محسوب می شوند.

سوهان قم هم كه كاملا برای ايرانی ها نام آشناست و از طرفی اين شيرينی شهرتی جهانی دارد. سوهان از جمله سوغات های مهم شهرهای مذهبی همچون قم و مشهد به شمار می رود و جايگاه ويژه ای در بين ايرانی ها دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *