دستور پخت, نوشته های آموزشی

زولبیا بامیه در خیابان دولت

زولبیا بامیه در خیابان دولت

همه ما با شنیدن اسم زولبیا بامیه، یاد ماه مبارک رمضان میفتیم. شیرینی خوشمزه و پر از شهدی که جزء جدا نشدنی سفره های افطار این ماه است. اگر از ساکنین تهران هستید و به دنبال تهیه زولبیا بامیه در خیابان دولت هستید این مقاله را تا انتها بخوانید.

تاریخچه مختصری از زولبیا بامیه

تاریخ دقیقی برای پیدایش زولبیا بامیه نمی توان یافت اما این شیرینی محبوب از زمان قاجار بین مردم وجود داشته است. زولبیا و بامیه هر کدام یک شیرینی جدا با دستور پخت خاص خودش است. اما معمولا این دو در کنار هم دیده می شوند. این نوع شیرینی شهدی، به سبک برخی از شیرینی های ترکی و عربی همچون لگیمات درست می شود. اما زولبیا بامیه یک شیرینی ایرانی است که اولین بار در زمان ناصر الدین شاه قاجار پخته شده است. امروزه زولبیا بامیه در خیلی از کشورها طبخ می شود. در کشورهای مسلمان در آسیا و آفریقا همچون ایران جزء شیرینی های محبوب ماه رمضان است.

طرز تهیه شربت زولبیا

آب: 2 لیوان

شکر: 3 لیوان

جوهر لیمو: نوک قاشق چایخوری

گلاب: یک چهارم پیمانه

زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم

آب و شکر را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا به جوش بیفتد. سپس زعفران و گلاب را اضافه کرده و به خوبی در ترکیب حل می کنیم و در نهایت جوهر لیمو را به آن اضافه می کنیم. وقتی شربت جوشید و کمی غلیظ شد و قوام آمد، آن را از روی اجاق بر می داریم و صبر می کنیم تا این شهد خنک و آماده مصرف شود.

زولبیا

برخی از مورخین، اصالت زولبیا را از هندوستان تخمین زده اند. جلیبی نام دیگری است که در گذشته برای زولبیا استفاده می شده است. در تاریخ ناصری ذکر شده که این شیرینی را به عنوان هدیه برای ناصرالدین شاه قاجار می بردند.

مواد اولیه زولبیا

نشاسته گل: 1 لیوان

ماست: 1 لیوان

آرد سفید: 1 قاشق غذا خوری

بیکینگ پودر: نصف قاشق مربا خوری

زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم

طرز تهیه زولبیا

نشاسته و ماست را با هم مخلوط می کنیم تا نشاسته در ماست کاملا حل شود. یک قاشق آرد را به همراه بیکینگ پودر به مایه اضافه می کنیم و هم می زنیم. در آخر زعفران دم کرده را هم ریخته و به خوبی مخلوط می کنیم. غلظت مایه باید نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد. به مدت یک ساعت مواد را در دمای محیط کنار می گذاریم تا حباب های ریز روی آن ایجاد شود.

مرحله دوم

 بعد از استراحت یک ساعته مواد را مخلوط می کنیم و داخل قیف می ریزیم. به جای قیف از ظرف سس هم می توان استفاده کرد. مواد را به شکل چرخش داخل تابه ای که در آن روغن داغ کردیم می ریزیم. کمی که طلایی شد طرف دیگر آن را هم حرارت می دهیم و از تابه خارج می کنیم. بلافاصله آن را یک باره داخل شربت که دمای آن ولرم رو به خنکی شده است، می اندازیم تا یکدست رنگ بگیرد. بعد از چند دقیقه از شربت خارج می کنیم، داخل صافی می گذاریم تا شربت اضافه بریزد و زولبیای ما آماده سرو شود.

نکات مهم شربت زولبیا

در صورت دسترسی نداشتن به جوهر لیمو، می توانید از آب لیموی طبیعی در شربت استفاده کنید. هر چند در صورت استفاده از جوهر لیمو، می توانید مطمئن شوید که زولبیای شما شکرک نخواهد زد. برای براق شدن زولبیا یا بامیه، می توانید چند دقیقه آخر پخت شربت، به آن یک قاشق غذاخوری گلوکوز اضافه کنید. همچنین گلوکوز باعث جلوگیری از شکرک زدن شربت هم می شود.

نکات مهم مواد زولبیا

ماست مورد نظر برای زولبیا، باید نسبتا پرچرب باشد. نه خیلی شل نه خیلی سفت. بهتر است از ماست تازه استفاده نکنید. طعم آن هم کمی ترش باشد.

نشاسته مورد نظر برای زولبیا باید تازه باشد. نشاسته کهنه داخل روغن پف نمی کند. همچنین بهتر است حتما از نشاسته ی گل(دانه درشت) استفاده کنید. نشاسته پودری مناسب پختن زولبیا نیست.

بهترین زولبیا بامیه در خیابان دولت

در صورتی که فرصت پختن زولبیا بامیه خانگی را ندارید. پیشنهاد ما تهیه زولبیا بامیه از قنادی های معتبری است که با مواد اولیه با کیفیت و قنادهای ماهر، بهترین نوع زولبیا بامیه را تولید می کنند. قنادی لندو یکی از بهترین شیرینی فروشی های محدوده خیابان دولت است که می توانید با خیال آسوده، شیرینی های مخصوص ماه مبارک رمضان را از آن تهیه کنید و از طعم بی نظیر آن لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *