کیک و شیرینی, نوشته های آموزشی

شيرينی های شهر تبريز

تبريز از جمله استان های به نسبت توسعه يافته و پيشرو در كشور است كه هر ساله پذيرای تعداد زيادی گردشگر داخلی و خارجی است. اين شهر فرهنگ بسيار غنی دارد و دارای محصولات بومی متنوعی است؛ در حوزه شيرينی و شيرينی پزی بايد گفت كه اين شهر پايتخت قنادی ايران به شمار می رود به طوری كه اين شهر دارای 100 نوع نان و شيرينی بومی است. مسلما در اين مقاله امكان پرداختن به همه انواع شيرينی های شهر تبريز وجود ندارد لذا صرفا به معرفی چند مورد از اين شيرينی ها می پردازيم.

نوعی از شيرينی های تبريز

نوعی از شيرينی های تبريز

رشته ختايی

رشته ختايی يكی از معروف ترين و محبوب ترين شيرينی های شهر تبريز به شمار می رود و جزئی از سوغاتی های اين شهر محسوب می شود علاوه بر اين رشته ختايی در بين گردشگران نيز بسيار محبوب است. رشته هايی كه بر روی اين شيرينی ديده می شود منجر به ظاهری منحصر به فرد در اين شيرينی شده است همچنين طعم آن نيز همانند ظاهرش منحصر به فرد و بی نظير است. البته اين شيرينی در كشور تركيه هم طبخ می شود كه در آنجا با نام تل كاديف شناخته می شود.

شيرينی لطيفه

شايد به صراحت بتوان گفت كه شيرينی لطيفه در كنار نان خامه ای  محبوب ترين شيرينی در ايران به شمار می رود. شيرينی لطيفه بسيار خوشمزه و بی نظير است. شيرينی لطيفه از جمله شيرينی های شهر تبريز به شمار می رود اما تهيه و آن محدود به شهر تبريز نيست بلكه در قنادی های سراسر كشور اين شيرينی به چشم می خورد.

باقلوا

همان طور كه در مقالات قبلی گفته شد باقلوا از جمله شيرينی هايی است كه در كشورهای مختلف پخت می شود و هر كدام از اين كشورها دارای انواع مختلفی از باقلوا هستند. در ايران نيز شهرهای مختلفی دارای باقلوای خاص خود هستند اما در بين شهرها قزوين، يزد و گيلان باقلواهای مشهوری دارند. شهر تبريز نيز دارای باقلوای خاص خود است كه به نسبت باقلوای شهرهای يزد، قزوين و گيلان كم تر شناخته شده است اما باقلوای تبريز از جمله اصيل ترين شيرينی های ايرانی است كه دارای طعم فوق العاده خاص و بی نظيری است. باقلوای تبريز در صدر ليست بهترين شيرينی های اين كشور قرار دارد و به لحاظ ارزش غذايی هم شرايط بسيار ايده آلی دارد.

قرابيه

قرابيه هم از جمله شيرينی های تبريز است كه طرفداران زيادی در سراسر كشور دارد. ناگفته نماند اين شيرينی در تركيه هم دقيقا با همين نام طبخ می شود و از جمله شيرينی های پرطرفدار اين كشور محسوب می شود. قرابيه از جمله شيرينی هايی است كه در عيد نوروز بسيار مورد توجه قرار می گيرد و خانواده های زيادی از اين شيرينی برای پذيرايی استفاده می كنند. به جهت سادگی تهيه اين شيرينی بسياری از خانواده ها در منزل اقدام به تهيه اين شيرينی می كنند. قرابيه از جمله شيرينی های بسيار خوشمزه شهر تبريز به شمار می رود.

لوز

شيرينی لوز هم در زمره خوش طعم ترين و پرطرفدار ترين شيرينی های تبريز به شمار می رود كه دارای انواع مختلف وانيلی، پسته ای، بادامی، زعفرانی و شكری است. در بين انواع مختلف شيرينی لوز، طعم زعفرانی از محبوبيت بيشتری برخوردار است. البته شيرينی لوز در كشورهای مختلف طبخ می شود اما لوزهای شهر تبريز خيلی با ساير انواع لوز متفاوت اند و دارای طعم لذيذ تری هستند.

نوقا

نوقا را بايد از جمله سوغاتی های بسيار محبوب شهر تبريز دانست كه به لحاظ ظاهری شباهت بسيار زيادی به گز دارد. به لحاظ ظاهری اين شيرينی شبيه به شكل مستطيل است و دارای طعم های مختلفی از جمله كاكائويی، آجيلی، گردويی، وانيلی و شكلاتی می باشد. ناگفته نماند كه در بين طعم های مختلف نوع گردويی آن دارای قدمت بيشتری است.

همان طور كه قبلا هم گفته شد تبريز دارای انواع بسيار مختلف شيرينی است و موارد فوق صرفا چند مورد محدود از بين بيش از 100 نوع شيرينی مختلف محلی تبريز است. تقريبا تمامی شيرينی های شهر تبريز جزئی از سوغات اين شهر زيبا محسوب می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *