دستور پخت, نوشته های آموزشی

طرز تهیه باقلوای ترکی

طرز تهیه باقلوای ترکی

تاریخچه باقلوا:

باقلوای ترکی  یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها در کشورهای ایران، ترکیه، بلغارستان، ارمنستان و بسیاری از کشورهای عربی است و تاریخچه این شیرینی جذاب و مقوی به سال های دور می‌رسد و تاریخ دقیقی از ابداع این شیرینی در دست نیست اما اکثر کشورهای ذکر شده این محصول را جزو شیرینی‌های سنتی خود می‌دانند و در اکثر رستوران‌ها و هتل‌ها سرو می‌شود.

شیرینی باقلوا در ترکیه در زمان عثمانی به اوج مصرف و محبوبیت خود رسید و  در دوران عثمانی در دوران حکومت سلطان فاتیح برای اولین‌بار (سال 1473) در دربار توپکاپی  آماده  مصرف شد و بعد از آن بسیار موردتوجه پادشاه قرار گرفت.

ازجمله پادشاه عثمانی که بسیار باقلوا را دوست داشت و در ماه رمضان نیز بعد از افطار این شیرینی خوشمزه را میل می‌کرد، سلطان سلیمان بود که حتی در سال 1539 در ترکیه و در ازدواج دو پسرش به نام‌های بایزید و جهانگیر نیز دستور پخت این شیرینی را برای پذیرایی از مهمان‌ها داد.

در ادامه ی این مقاله با طرز تهیه باقلوای ترکی آشنا میشویم.

چرا باقلوا بخوریم؟

1.در میان شیرینی‌ها باقلوا یکی از مقوی‌ترین آن‌هاست چرا که باقلوا متشکل از بسیاری از مغزها از جمله: پسته، گردو و بادام است.

2.باقلوا تقویت‌کننده اعصاب است به علت وجود بادام که سرشار از چربی غیراشباع شده است و این چربی تقویت‌کننده اعصاب می باشد و خطر مشکلات و ناراحتی قلبی را کاهش می‌دهد.

3.باقلوا به علت بادام فراوانی که دارد سرشار از منیزیم و پتاسیم است.

4.بسیار در افزایش نیروی بدن نقش دارد. این شیرینی خوشمزه با دارابودن پسته برای افراد با انرژی بسیار پایین بسیار مفید است.

خاصیت باقلوای ترکی گردویی، پسته‌ای و بادامی

اول از خاصیت گردو شروع می‌کنم و در ادامه به سراغ خواص بسیار جالب پسته و بادام می‌روم و به شما می‌گویم که چرا استفاده از این مغزها بسیار مفید است.

خواص گردو:

1.گردو سرشار از فسفر است و به همین خاطر بسیار انرژی‌زا است و بهتر است در وعده صبحانه همراه با لبنیات حتماً استفاده شود.

2.متشکل شده از 63 درصد چربی است که 60 درصد از این مقدار را چربی امگا 3 تشکیل می‌دهد.

3.یکی از خوراکی‌های محبوب افراد گیاه‌خوار است چراکه دریافت امگا 3 در این افراد بسیار کم است که می‌توانند با خوردن آن این کمبود را جبران کنند.

4.گردو بسیار در خنثی‌کردن بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی سرطان نقش دارد.

خواص بادام:

1.بادام مقداری زیادی چربی غیراشباع  شده دارد که این چربی از بیماری‌های قلبی بسیار جلوگیری می‌کند و مؤثر است.

2.به علت بالا بودن چربی مفید و غیراشباع کلسترول را از بدن دور می‌کند.

3.ویتامین (ای) موجود در پوست بادام یکی از آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی است که از برخی امراض از جمله سرطان، بیماری قلبی، خوب عمل‌نکردن سیستم ایمنی، آب مروارید چشم و غیره جلوگیری می‌کند.

خواص پسته:

1.پسته دارای مواد مقوی است و برای افرادی که انرژی بسیار کمی دارند مناسب است.

2.پسته شامل پروتئین، آهن، مواد چرب، کلسیم، فسفر، ویتامین آ، ویتامین ب ۳، ویتامین ب۱ و پتاسیم است.

حال که با تاریخچه باقلوای ترکی و خواص مغزهایی که در آن استفاده می‌شود آشنا شدید توجه  شمارا به طرز تهیه شهد باقلوا و مراحل تهیه باقلوای ترکی با خمیر یوفکا جلب می‌کنم.

مواد تشکیل‌دهنده باقلوای ترکی:

1.خمیر یوفکا

2.گلاب یک قاشق غذاخوری

3.پودر قند چهار قاشق غذاخوری

4.پودر دارچین یک قاشق غذاخوری

5.پودر هل  یک قاشق غذاخوری

6.کره حیوانی یا گیاهی 100 گرم

7.مغزهای خرد شده پسته، بادام و گردو  200 گرم

مواد لازم برای شهد بسیار خوشمزه باقلوای ترکی:

1.شکر یک پیمانه، می‌توانید و  از شکر قهوه‌ای هم استفاده کنید.

2.آب یک پیمانه (لیوان)

3.زعفران دم شده به مقدار لازم

4.آب لیموترش تازه یک قاشق غذاخوری

5.گلاب یک‌چهارم پیمانه

طرز تهیه باقلوای ترکی:

 مرحله اول:

ابتدا بهتر  برای تهیه باقلوای ترکی شهد باقلوا را آماده کنیم بنابراین در یک ظرف بسیار مناسب شکر را با مقداری که ذکر کرده‌ایم در یک لیوان آب حل می‌کنیم و روی گاز با دمای بسیار بالا قرار می‌دهیم. زمانی که آب جوشید و تقریباً شکر حل شد زیر شعله را کم می‌کنیم تا با دمای پایین شروع به غلیظ شدن بکند و در ادامه این کار یک قاشق آب‌لیمو ترش تازه را اضافه می‌کنیم. شربت برای غلیظ شدن به 20 دقیقه زمان احتیاج دارد و در انتهای کار بعد از غلیظ شدن زعفران و گلاب تازه را اضافه می‌کنیم تا عطر و بویی بهشتی بگیرد.

بعد از آماده‌شدن شهد به سراغ آماده‌سازی باقلوای ترکی با خمیر یوفکا می‌رویم.

در ابتدای این مرحله پودر مغزها را با همراه پودر هل، پودر دارچین و پودر قند ترکیب می‌کنیم و سپس برای مرطوب کردن  لایه‌های خمیر یوفکا در یک آبپاش مقداری آب و گلاب را مخلوط می‌کنیم و کنار می‌گذاریم.

سپس در ادامه یک قالب را باتوجه‌به ابعاد خمیر یوفکا انتخاب می‌کنیم و کف قالب را چرب می‌کنیم و سپس خمیر یوفکا را در کف قالب به‌صورت 3 لایه قرار می‌دهیم (برای اینکه مواد باقلوا از لای لایه‌ها بیرون نریزد لایه اولیه را 3 تا پهن می‌کنیم) و بعد در هر لایه مقداری از ترکیب پودر مغزهای آماده شده را قرار می‌دهیم و این کار را تا تمام شدن مواد تکرار می‌کنیم.

توجه: زمانی که در کف قالب 3 لایه خمیر قرار می‌دهید حتماً هر لایه را با کره پوشش دهید و انتهای کار که مواد پودری را قرار می‌دهید حتماً بر روی آن ترکیب گلاب و آب را برای نمدار کردن استفاده کنید و در لایه آخر خمیر یوفکا را قرار دهید و می‌توانید به شکل‌های لوزی، مربع و غیره با یک چاقوی تیز برش بدهید و سپس در فری که از 10 دقیقه قبل گرم شده است در دمای 180 درجه به مدت 20 دقیقه قرار دهید تا پخت آن کامل شود.

نکته: برای اینکه سطح باقلوای شما برشته شود و تغییر رنگ بدهد 5 دقیقه دیگر نیاز دارید تا فر را روی حالت گریل قرار دهید.

مرحله آخر:

در مرحله آخر زمانی که باقلواها را از فر بیرون آوردید اجازه بدهید کمی خنک شود و سپس نصف شهد آمده شده را بر روی آن بریزید و روی باقلوا ها را با فویل بپوشانید و بعد از گذشتن دو ساعت، فویل را برداشته و باقی شهد را اضافه کنید و به مدت دو ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک شود.

نوش جان! باقلوای ترکی شما آمده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *