دانستنی ها, نوشته های آموزشی

خواص چای دارچین

خواص چای دارچین

خیلی از ما تمایل داریم در کنار شیرینی های مورد علاقه خودمان، از یک نوشیدنی خوش طعم هم استفاده کنیم. چای دارچینی یکی از نوشیدنی های داغ و خوشمزه ای است که خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. طعم تند و عطر خوشایند چای دارچینی گزینه ی بسیار خوبی است برای کسانی که نمی خواهند در کنار خوردن شیرینی از نوشیدنی های پرکالری استفاده کنند. این نوشیدنی آرامبخش سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن است. در ادامه این مقاله، خواص چای دارچین را به تفصیل بیان خواهیم کرد.

چای دارچین چیست و چگونه تهیه می شود؟

چای دارچین یک نوشیدنی سالم و کم کالری است که از چوب دارچین تهیه می شود. چوب دارچین را شسته و آن را به مدت بیست دقیقه در آب بجوشانید. سپس چوب دارچین را ده دقیقه دیگر دم کنید. چای دارچین آماده ست. این نوشیدنی به دلیل داشتن طعم شیرین نیاز به قند و شکر و شیرین کننده های دیگر ندارد.

 خواص چای دارچین

محققان پزشکی و سلامتی فواید زیادی برای دارچین و چای دارچین ذکر کرده اند که به چند مورد از آن ها می پردازیم.

کنترل قند خون

یکی از خواص مهم دارچین کاهش قند خون است. به شرط اینکه منظم مصرف شود. از طرفی برای کسانی که عادت دارند نوشیدنی خود را با قند یا شکر مصرف کنند و قند خون بالا دارند،بهترین نوشیدنی چای دارچین است که شیرینی طبیعی دارد.

کاهش چربی و وزن بدن

همان طور که گفتیم مصرف منظم چای دارچین با کاهش میزان تولید انسولین، باعث کاهش تولید قند می شود. با کاهش قند، بدن شما چربی کمتری را هم ذخیره می کند و به تدریج وزن شما کاهش می یابد.

کاهش سطح کلسترول

چای دارچین با کاهش سطح کلسترول بد خون یا LDL و افزایش سطح کلسترول خوب احتمال ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. اگر سطح کلسترول بد خون شما پایین باشد، از افزایش وزن و بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند.

بهبود هضم و سیستم گوارش

تحقیقات نشان می دهد که مصرف منظم دارچین تاثیر زیادی در بهبود سلامت دستگاه گوارش دارد. نوشیدن چای دارچین بعد از غذا، به دلیل اثر تحریکی روی مایعات گوارشی و اسید معده، موجب هضم کامل‌تر و موثرتری می شود. همچنین مصرف چای دارچین به کاهش نفخ و گاز معده، یبوست و گرفتگی و ناراحتی معده کمک شایانی می کند. اگر از مشکل بی اشتهایی یا سوء تغذیه رنج می برید، این نوشیدنی قبل از غذا می تواند محرک خوبی برای اشتهای شما باشد.

کاهش عوارض قاعدگی

دارچین دارای اثر ضد انعقادی و ضد درد است. دارچین برای کاهش و تسکین علائم قاعدگی مانند سندروم پیش از قاعدگی، دردها و گرفتگی های این دوران بسیار مفید و موثر است. نوشیدن یک فنجان چای دارچین تاثیر فوری بر کاهش درد در دوران قاعدگی داردتقویت سیستم ایمنی بدن

دارچین دارای ترکیبات آلی هست که اثرات ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد عفونی دارد. چای دارچین یکی از بهترین نوشیدنی هایی است که می توانید برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن از آن استفاده کنید. دارچین دارای آنتی اکسیدان هایی است که در بدن از فرایند اکسیداسیون که باعث بیماری‌های قلبی و سرطان و پیری می شود جلوگیری می کند.

بهبود عملکرد مغز

تحقیقات نشان داده که دارچین علاوه بر بدن، تاثیر بسیار خوبی بر روی مغز و قدرت ذهن و حافظه می گذارد. دارچین باعث تحریک رشد مسیرهای عصبی جدید می شود. همچنین دارای اثر تقویتی بر روی سرعت دریافت و ادراک مغز و افزایش تمرکز و توجه است. نوشیدن منظم چای دارچین می تواند یک درمان پیشگیرانه عالی برای آلزایمر و سایر بیماری های عصبی باشد.

درمان سرماخوردگی

از گذشته تا به حال، افراد زیادی برای درمان گلودرد و سرماخوردگی به خصوص در فصل سرما از چای دارچین استفاده می کنند. علت تاثیر خوب دارچین بر سرماخوردگی، خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی آن است که باعث تسکین گلود درد ناشی از عفونت هم می شود.

کلام آخر

در تحقیقات و مقالات اثرات بیشتر و کاملتری برای خواص دارچین و چای دارچین نوشته شده است. اما امیدواریم با این مقاله به میزان اهمیت این نوشیدنی سالم و خوش عطر و طعم پی برده و مصرف منظم آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *