دانستنی ها, نوشته های آموزشی

شکلات و کاکائو

شکلات و کاکائو

استفاده از شکلات و کاکائو در شیرینی پزی بسیار مرسوم است و تقریبا یک سبک محسوب می شود. تنوع دستورهای شکلاتی برای تهیه کیک، شیرینی، کوکی و…مدام در حال افزایش هستند. در این مقاله نگاهی کوتاه به تاریخچه ی این خوشمزه ی دوست داشتنی خواهیم انداخت.

تاریخچه شکلات

شاید باورش کمی سخت باشد اما شکلات قدمتی چهار هزار ساله دارد. پیش از هر چیز باید بدانید کاکائو نوعی درخت است که در مناطق سرسبز و رطوبتی آمریکای جنوبی رشد می کند. بنا بر حدس و گمان های بر پایه شواهد اولیه می توان دریافت اولین بار در حواشی رودخانه آمازون و روستایی در هندوراس میوه درخت کاکائو استفاده می شد. مردم در آن زمان قسمت نرم و گوشتی میوه درخت کاکائو را می خوردند و با دانه کاکائو کاری نداشتند. هزار سال بعد در آمریکای جنوبی، درخت کاکائو به عنوان یک درخت میوه ی محبوب توسط کشاورزان  در تعداد زیاد کشت شد و در طی سال ها به کشورهای شمالی این قاره و مکزیک سفر کرد.

اولین نوشیدنی کاکائویی

اولین بار  قوم مایاها از دانه ی کاکائو، نوشیدنی تلخ تهیه کردند و روند شکل گیری شکلات آغاز گردید. تهیه نوشیدنی شکلاتی کار زمان بری بود. مایاها دانه های درخت کاکائو را بر می داشتند، جداسازی می کردند  و روی سطوح داغ خشک می کردند.  سپس دانه های خشک شده را حرارت می دادند، پوستشان را جدا می کردند و می سابیدند. این پودری که تهیه می شد را به همراه آب جوش، عسل، وانیل و گل ها تبدیل به نوشیدنی شکلاتی خوشمزه ای می کردند که برای مردم بسیار محبوب بود. بعد ها در نقاط دیگر آمریکای جنوبی دانه کاکائو انقدر ارزشمند شد که از آن به عنوان واحد پول هم استفاده می کردند.

سفر کاکائو به نقاط دیگر دنیا

بعد از اینکه کریستف کلمب قاره آمریکا را کشف کرد، اروپایی ها به قصد کشف طلا به سمت قاره آمریکا روانه شدند. اسپانیا اولین کشوری بود که مکزیک را فتح کرد و آن را مستعمره اسپانیا کرد در جریان این سفر، دانه های کاکائو به اروپا آورده شد. اوایل اسپانیایی ها از شکلات به عنوان دارو استفاده می کردند اما بعدها آن ها از کاکائو برای سرو نوشیدنی گران قیمت برای ثروتمندان استفاده می کردند. کم کم نوشیدنی کاکائویی از اسپانیا به فرانسه و انگلیس و سایر نقاط اروپا رفت.

اولین شکلات جامد

در سال 1847 میلادی، شرکت انگلیسی فرای و پسران Fty & Sons کره کاکائو و پودر کاکائو و شکر را با هم مخلوط کردند و شکلات جامد را ساختند. این شرکت همچنان یکی از موفق ترین شرکت های شکلات سازی جهان است که با نام تجاری  Cadbury فعالیت می کند. بعدها شخصی سوئیسی با مخلوط کردن شکلات و شیر خشک اولین شکلات شیری را تولید کرد.

انواع شکلات

شکلات مورد استفاده در قنادی سه مدل هستند. شکلات تلخ، شیری و سفید. هر کدام از این شکلات ها ویژگی هایی دارند که در ادامه به اختصار آن ها را توضیح می دهیم.

شکلات تلخ

بر خلاف تصور عامه که فکر می کنند شکلات تلخ، فاقد شکر است، به شکلاتی تلخ گفته می شود که فاقد خامه و پودر شیره باشد. طعم شکلات تلخ، کاملا محسوس و مشخص است و بعد از مخلوط شدن با بقیه مواد طعمش پوشیده نمی شود. به همین دلیل در شیرینی پزی استفاده از این نوع شکلات متداول تر است. همچنین به دلیل غلظت بالا بهتر آب می شود و خود را می بندد. به همین دلیل برای تزئین، روکش و گاناش کیک و کرم شکلاتی بسیار مناسب است.

شکلات شیری

 شکلات شیری دارای درصدی پودر شیر یا پودر خامه در ساختارش است. این نوع شکلات بیشتر برای مصرف تنقلات و دسرها و آبنبات و…مناسب است. اما به دلیل اینکه طعم شکلاتش زیاد قوی نیست در شیرینی پزی زیاد استفاده نمی شود . همچنین به دلیل دمای ذوب پایین مناسب پخت کیک هایی که به مدت طولانی در فر قرار می گیرند نیست.

شکلات سفید

این نوع شکلات از مخلوط  کره کاکائو و پودر شیر و وانیل تشکیل شده است. در دستورات شکلات دار نباید از این نوع شکلات استفاده کرد.

ادامه دارد….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *