کیک و شیرینی, نوشته های آموزشی

کیک نوتلایی در خیابان دولت

کیک نوتلایی در خیابان دولت

هنر و حرفه قنادی روز به روز متنوع تر و گسترده تر می شود. یکی از مواردی که سالهاست در این حرفه در دستورات مختلف کیک ها و شیرینی ها دیده می شود، نوتلا است. در مقاله کیک نوتلایی در خیابان دولت قصد داریم راجع به پیدایش و مبدا ساخت نوتلا و کاربردهای آن در صنعت کیک و شیرینی پزی بپردازیم.

تاریخچه نوتلا

در سال 1940 میلادی، در نتیجه قحطی های بعد از جنگ جهانی دوم، تولید شکلات در در کشورهای اروپایی بسیار کم شده بود. آقای پیتر فررو  Pietro Ferrer که صاحب یکی از قنادی های محبوب شهر تورین ایتالیا بود به فکر حل این مشکل افتاد. تا قبل از این اقدام، شهر تورین به داشتن صنعت شکلات سازی معروف بوده است. اما محصولات تولید شده با شکلات عموما گران و متعلق به قشر ثروتمند بودند. فررو به جای شکلات خالص، از مخلوط شکلات با فندق خمیر شده که محصول بومی آن منطقه و بسیار در دسترس و ارزان بود استفاده کرد. با استفاده از خمیر فندق در شکلات حجم آن دو برابر و قیمتش ارزانتر شد.

پاستا جاندویا

فررو محصول ترکیبی خود را به شکل قالب پنیر در آورد و آن را در فویل پیچید. او این محصول را برای صبحانه کودکان تولید کرد تا مادران این قالب شکلاتی را مثل پنیر برش دهند و روی نان بگذارند. او اسم این محصول خلاقانه و جدید خود را پاستا جاندویا pasta gianduja گذاشت. پاستا به معنی خمیر و جاندویا اسم شخصیت کودکانه و محبوب کاناوال شهر تورین بود. او ازین شخصیت برای تبلیغات محصولش هم استفاده می کرد. این خوراکی خوشمزه و ارزان به سرعت پرطرفدار شد. پیتر فررو در همان سالها فوت کرد و کارگاهش را به پسرش مایکل فررو Michele Ferrero واگذار کرد.

راه پدر ادامه دارد….

فرروی پسر فرم قالبی شکلات را به فرم کرمی  تغییر داد. چون امکان نرم شدن قالب ها در تابستان های گرم ایتالیا وجود داشت . از طرفی برای استفاده کودکان هنگام خوردن شکلات همراه با نان، فرم کرمی بسیار راحتتر از فرم قالبی بود. او با اضافه کردن روغن گیاهی به فرمول ساخت شکلات باعث نرم شدن و روانتر شدن شکلات شد. همزمان با تغییر فرمول، بسته بندی را نیز تغییر داد و شکلات را داخل شیشه ریخت. اسم محصول هم با این تغییرات عوض شد. فررو اسم محصولش را سوپرکریم جاندویا Supercrema gianduja گذاشت. بعد ازین که این شکلات صبحانه مورد استقبال همه سنین قرار گرفت فررو اسم شخصیت جاندویا را حذف کرد و اسم سازنده یعنی فررو را روی بسته بندی درج کرد.

نوتلا وارد می شود!

در سال 1962 قانونی در ایتالیا تصویب شد که استفاده از پسوندهای صفت برتر مثل -super-, ultra-, stra در اسم های تجاری ممنوع شد. به همین دلیل کمپانی فررو باید یک اسم جدید برای محصول پرطرفدار خود انتخاب می کرد. با موفقیت ها و صادرات این محصول به کشورهای دیگه شرکت تصمیم گرفت نامی راحتتر و بین المللی برای محصولش انتخاب کند. اسم نوتلا Nutella از ترکیب کلمه nut و ella انتخاب و تایید شد. کلمه انگلیسی Nut به معنی آجیل که به فندق اشاره دارد و ella که در زبان ایتالیایی برای خوش آهنگ کردن کلمات استفاده می شود.

عاشقان نوتلا در سراسر جهان

نوتلا به سرعت تمام سوپر مارکت های ایتالیا را پر کرد. طعم خوب، در دسترس بودن، قیمت ارزان و از همه مهم تر تبلیغات باعث شد نوتلا به تمام کشورهای اروپایی سفر کند. محبوب دل کودک و بزرگسال شود. بعد از  پیمودن قاره اروپا، نوتلا به قاره استرالیا سفر کرد و در نهایت در سال 1983 به آمریکا رسید. رسیدن نوتلا به آمریکا،باعث دو چندان شدن موفقیت ها و جهانی شدنش شد.  آمریکایی ها از نوتلا در دستورهای کیک و شیرینی پزی استفاده کردند. به علت محبوبیت زیاد نوتلا، آمریکایی ها پنجم فوریه را روز جهانی نوتلا نامگذاری کردند.

با نوتلا چه چیزهایی می توان درست کرد؟

هر چیز شکلاتی که فکرش را بکنید!!! بیسکوئیت، کیک، براونیز، انواع نان، تارت و….اگر قصد دارید در ایران و در تهران یکی از خوردنی های خوشمزه ساخته شده با نوتلا را امتحان کنید. اگر به دنبال کیک نوتلایی در خیابان دولت هستید پیشنهاد ما به شما قنادی لندو است. علاوه بر کیک نوتلایی در خیابان دولت و در فروشگاه لندو می توانید سایر محصولات نوتلایی لندو را هم امتحان کنید و از طعم بی نظیر نوتلا در آن لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *