دستور پخت, نوشته های آموزشی

تهيه نان خامه ای

بدون شک نان خامه ای محبوب ترين و شناخته شده ترين شيرينی در ايران به شمار می رود كه دارای طعم و مزه بی نظيری است. در اين مقاله قصد داريم نگاه كلی نسبت به طرز تهيه نان خامه ای به عنوان پرطرفدارترين شيرينی در ايران داشته باشيم. در همين ابتدای كار بايد به اين نكته اشاره كنيم كه تهيه اين شيرينی ها اصلا كار سخت و دشواری نيست و با كمی حوصله می توان به تهيه نان خامه ای پرداخت.

مواد لازم تهيه نان خامه ای

  • آرد سفيد : يک پيمانه
  • تخم مرغ : 4 عدد
  • آب : يک پيمانه
  • كره : 50 گرم
  • شكر : يک قاشق غذا خوری
  • وانيل : يک چهارم قاشق چای خوری
  • بكينگ پودر : يک چهارم قاشق چای خوری
  • خامه قنادی : 300 گرم

نكته : ميزان موارد لازم گفته شده در بالا برای تهيه 20 عدد نان خامه ای است

گام اول

برای تهيه نان خامه ای در قدم اول بايد كره را همراه با شكر و آب داخل يک قابلمه بريزيم و قابلمه را روی حرارت زياد قرار دهيم تا آب به جوش آيد؛ پس از به جوش آمدن آب مواد را كامل با هم مخلوط می كنيم به شكلی كه شكر كامل حل شود سپس حرارت را كاهش می دهيم.

گام دوم

پس از ملايم شدن حرارت آرد را اضافه می كنيم و چيزی حدود 2 تا 3 دقيقه آرد را  روی حرارت ملايم مخلوط می كنيم تا خمير شكل بگيرد. اين نكته مهم را در نظر داشته باشيد كه اگر هنگام مخلوط كردن آرد درجه حرارت بالا باشد پس ممكن شيرينی ها پس از پخت دچار ترک هايی شوند.

گام سوم

در مرحله سوم تهيه نان خامه ای بايد پس از 3 دقيقه كه خمير را روی حرارت ملايم هم زديم بايد آن را به يک ظرف ديگر منتقل كنيم و كمی آن را ورز دهيم تا خمير ولرم شود. پس از ولرم شدن خمير بايد تخم مرغ ها را اضافه كنيم.

گام چهارم

اين نكته را در نظر داشته باشيد كه نبايد همه تخم مرغ ها را به يكباره اضافه كنيم بلكه پس از اضافه كردن هر تخم مرغ بايد يک دقيقه صبر كنيم و آن را با همزن خوب مخلوط كنيم تا خمير يكدست شود و از تكه تكه شدن خمير جلوگيری شود. پس از اضافه كردن همه تخم مرغ ها بايد بكينگ پودر و وانيل را اضافه كينم.

گام پنجم

در گام پنجم تهيه نان خامه بايد در حدی كه بكينگ پودر و وانيل مخلوط شود مايه شيرينی را مخلوط كنيم سپس آن را داخل يك قيف می ريزيم. برای شكل دادن به شيرينی به صورت آنچه در قنادی ها می بينيم بايد روی قيف يك ماسوله 2 سانتی متری و يا ماسوله شكوفه ای بزرگ نصب كينم.

گام ششم 

در قدم بعدی بايد فر را با حرارت 200 درجه روشن می كنيم تا به خوبی گرم شود. بعد از گرم شدن فر بايد روی سينی فر يک كاغذ روغنی پهن كنيم. سپس بايد مايه شيرينی را به صورت يک دست و مشابه و با فاصله مناسب روی كاغذ روغنی قيف بزينم. در خصوص اندازه ها هم بايد گفت اندازه نان خامه ای تماما به سليقه و نظر خودتان بستگی دارد.

گام هفتم

پس از طی مراحل فوق بايد سينی فر را به مدت 30 دقيقه درون فر قرار دهيم تا كامل زير نان ها رنگ بگيرد. پس از گذشت 30 دقيقه بايد گريل را چند دقيقه روشن كنيم تا قسمت رويی نان ها به رنگ طلايی در آيد. حال بايد سينی فر را خارج كنيم و منتظر بمانيم تا نان ها خنک شوند.

گام هشتم

در قدم آخر تهيه نان خامه ای بايد خامه قنادی را با همزن خوب هم بزنيد تا حجيم شود و پف كند سپس بايد خامه را در درون قيف بريزيم و يک ماسوله بلند روی قيف نصب كنيم. حال بايد ماسوله را از قسمت ززيرين وارد نان كنيم و آن را پر از خامه كنيم. برای تزئين نان هم می توانيد از پودر پسته، شكلات به شكل مايع و…. استفاده كنيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *