کیک و شیرینی, نوشته های آموزشی

شيرينی های يزد

شهر يزد از جمله شهرهای توريستی و گردشگر پذير كشور محسوب می شود كه علاوه بر اماكن ديدنی دارای انواع بسيار مختلف شيرينی نيز هست.  در اين مقاله تصميم گرفتيم تا در خصوص شيرينی های يزد مطالبی را بيان كنيم و توضيحات اجمالی پيرامون شيرينی های اين شهر بيان كنيم. بسياری از شيرينی های يزد صرفا مختص به همين استان است و جزئی از سوغاتی های اين شهر محسوب می شود اما تعدادی از شيرينی ها مانند كيک يزدی در همه نقاط كشور پخت می شود و به سادگی می توان از قنادی های سراسر كشور اين شيرينی را تهيه كرد.

شيرينی لوز

در همين ابتدای كار به سراغ يكی از خوشمزه ترين و دلچسب ترين شيرينی های يزد يعنی شيرينی لوز رفتيم كه شباهت زيادی به باقلوا يزدی دارد. شيرينی لوز دارای انواع مختلفی است كه اين تفاوت از حيث مواد به كار رفته در تهيه اين شيرينی است. نام اين شيرينی برگرفته از شكل ظاهری آن است كه به شكل يک لوزی است و طعم بيدمشک با بادام اين شيرينی به دليل استفاده از بيدمشک در تهيه آن دارای عطر بسياری خوبی است. در خصوص تهيه اين شيرينی نيز بايد گفت كه طبخ اين شيرينی بسيار ساده است و برای تهيه آن نيازی به فر نيست كه اين موضوع باعث شده تا بسياری از خانواده ها به طبخ اين شيرينی در منزل بپردازند.

انواع مختلف شيرينی های يزد

انواع مختلف شيرينی های يزد

سوهان

سوهان كه معرف حضور همه ايرانی ها هست ا ز جمله شيرينی هايی است كه در يزد هم پخت می شود. الته اصالت اين شيرينی به شهر قم باز می گردد اما تعداد زيادی از استان های كشور اقدام به طبخ اين شيرينی كرده اند. در واقع سوهان را بايد در زمره شيرينی هايی دانست كه در قنادی های سراسر كشور يافت می شود. ناگفته نماند همان طور كه می دانيد اين شيرينی بيشتر سوغات شهرهای مذهبی است اما در اين بين استان يزد هم از جمله شهرهايی است كه ماهيت مذهبی ندارد اما سوهان مخصوص به خود را دارد و اين شيرينی جزئی از سوغات اين شهر محسوب می شود. البته بايد به اين نكته اشاره كرد كه سوهان قم به لحاظ طعم و عطر با سوهان قم و ساير شهرها متفاوت است همين طور ارزش غذايی بالاتری نسبت به ساير سوهان ها دارد، در هنگام پخت هم به نسبت ساير سوهان ها از روغن كم تری برای تهيه آن استفاده می شود.

پشمک

پشمک از جمله شيرينی های يزد محسوب می شود كه در سراسر كشور از شهرت بسيار بالايی برخوردار است. خاستگاه اصلی اين شيرينی محبوب شهر يزد است هرچند در ساير شهرها هم تهيه و عرضه می شود اما اصالت اين شيرينی شهر يزد است. تقريبا همه ما با اين شيرينی آشنا هستيم و می دانيم كه از طعم و مزه فوق العاده ای برخوردار است.

باقلوا

باقلوا از جمله شيرينی هايی است كه در شهرها و حتی كشورهای مختلف مانند تركيه، يونان، قبرس، روسيه و… طبخ می شود؛ در ايران سه شهر يزد، گيلان و قزوين دارای باقلواهای مشهوری هستند و اين شيرينی جزئی از سوغات اين شهرها محسوب می شود. ظاهر باقلوای قزوين و يزد تا حد زيادی مشابه است اما باقلوايی كه در استان گيلان تهيه می شود ظاهری متفاوت دارد. به لحاظ طعم هم هيچ كدام از اين سه شمابه هم نيستند و هر كدام طعم خاص خود را دارند. در همين جا بايد به اين نكته اشاره كرد كه طعم و عطر باقلوای يزد بی نظير و خارق العاده است. همين طور بايد به اين نكته اشاره كرد كه باقلواهای يزد در اشكال مختلفی طبخ می شوند و از اين حيث هم دارای تنوع هستند.

در پايان لازم است به اين نكته اشاره شود كه موارد گفته شده در بالا صرفا تعداد محدودی از شيرينی های يزد است و اين شهر دارای شيرينی های مختلف ديگری از جمله كيک يزدی، قطاب، نان برنجی، شيرينی پنجره ای، حلوا ارده، نان سوروک، حاجی بادام و… است كه متاسفانه پرداختن به آنها بنا به محدويت هايی كه مطرح است در اين مقاله امكان پذير نيست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *