کیک و شیرینی, نوشته های آموزشی

معروف ترين شيرينی های كرمان

همان طور كه در مقالات قبلی گفته شد شيرينی در ايران دارای جايگاه خاصی است به طوری كه تقريبا همه شهرهای كشور دارای شيرينی های مخصوص خود هستند. علاوه بر اين بايد خاطر نشان كرد كه اين شيرينی های سنتی ايران جزء سوغات شهرها محسوب می شوند و از طعم و مزه خارق العاده ای برخوردار هستند. با توجه به آن چه گفته شد در اين مقاله قصد داريم در مورد معروف ترين شيرينی های كرمان مباحثی را مطرح كنيم.

معروف ترين شيرينی های كرمان

كلمپه : در همين ابتدای كار به عنوان يكی از بهترين و معروف ترين شيرينی های كرمان بايد به كلمپه اشاره كرد كه طعم و طرح بسيار بی نظيری دارد. اين شيرينی كه درواقع يک كلوچه محسوب می شود از محبوبيت بسيار بالايی در نزد مردم كرمان و گردشگران برخوردار است. يک نكته ای كه حتما لازم است در خصوص كلمپه مدنظر داشته باشيد اين موضوع است كه در تهيه و پخت آن به هيچ وجه از شكر استفاده نمی شود و به جای آن از خرما استفاده می كنند. روی اين شيرينی را معمولا با پسته و كنجد تزئين می كنند و از گلاب، هل و دارچين به عنوان طعم دهنده استفاده می كنند به همين جهت كلمپه از ارزش غذايی بالايی برخوردار است و از آن می توان به عنوان يک ميان وعده بسيار مقوی استفاده كرد.

قطاب : قطاب شيرينی است كه در نقاط مختلف كشور و بسياری از كشورها از جمله تركيه پخت می شود اما قطاب ها در نقاط مختلف تفاوت هايی با يكديگر دارند و دارای شكل و دستور پخت های متفاوتی هستند. كرمان هم از جمله نقاطی است كه قطاب های خاص خود را دارد و از قضا قطاب های كرمان بسيار خوش طعم هستند به طوری كه در سفر به كرمان حتما بايد آن را تجربه كرد. در ايران قطاب هايی كه در يزد پخت می شوند بسيار شناخته شده هستند اما بايد اين نكته را در نظر گرفت كه قطاب های كرمانی هم بی نظير و عالی هستند و جزئی از سوغات اين شهر محسوب می شوند. برای پخت اين شيرينی از خاک قند، بادام، پسته و گردو استفاده می شود كه اين موضوع باعث شده تا قطاب های كرمان علاوه بر طعم استثنايی ارزش غذايی بالايی هم داشته باشند. در خصوص قطاب های كرمان به اين نكته نيز بايد اشاره كرد كه اين شيرينی از اصالت و قدمت بالايی برخوردار است به طوری كه تاريخچه اين شيرينی به دوره هخامنشيان باز می گردد.

شيرينی قطاب كرمان

شيرينی قطاب كرمان

كماچ سهن : يكی ديگر از معروف ترين شيرينی های كرمان را بايد كماج سهن دانست كه به دليل استفاده از ادويه های مخصوص و گياهان معطر دارويی از طعم بی نظيری برخوردار است. بايد خاطر نشان كرد كه كماچ سهن كرمان ماندگاری بالايی دارد به همين جهت همواره به عنوان يكی از مناسب ترين گزينه ها جهت سوغاتی محسوب می شود. البته بايد خاطر نشان كرد كه هيچ مواد نگهدارنده ای در تهيه اين شيرينی استفاده نمی شود. قبل از پخت اين شيرينی در بين لايه های خمير خرما، گردو و پسته قرار داده می شود كه اين موضوع باعث شده تا اين شيرينی از كالری بالايی برخوردار باشد. به دليل اينكه مواد تشكيل دهنده اين شيرينی دارای كالری بالايی هستند خوردن تعدادی محدودی از اين شيرينی باعث ايجاد احساس سيری می شود.

برشتو : شيرينی برشتو يا برشتوک را هم بايد يكی از معروف ترين شيرينی های كرمان در نظر گرفت كه اين شيرينی نيز مانند ساير شيرينی ها از طعم و مزه عالی برخوردار است. به لحاظ ظاهری اين شيرينی شبيه به لوزی است و در پخت آن از روغن، پودر هل، آرد نخود چی، شكر يا خرما استفاده می شود.

در پايان بايد خاطر نشان كرد كه كرمان شيرينی ها و خوراكی های ديگری از جمله حلوا پسته، نان پر، فالوده كرمانی، سوهان زرند، قاووت و… را دارا می باشد كه توضيح همه آن ها در اين مقال نمی گنجد و صرفا امكان توضيح موارد ذكر شده در اين يادداشت ميسر بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *