کیک و شیرینی, نوشته های آموزشی

شیرینی های سنتی ایران

شیرینی های سنتی ایران

ایرانی ها از قدیم تا به حال عاشق شیرینی بوده اند. به همین دلیل در شهر به شهر ایران می توان شیرینی های مختلف محلی همان شهر را پیدا کرد. شیرینی های سنتی ایران به قدری خوشمزه و لذیذ هستند که صادر هم می شوند. در این مقاله قصد داریم چند مورد از این شیرینی های خوشمزه را معرفی کنیم.

شیرینی پادرازی قزوین

قزوین یکی از شهرهایی است که شیرینی های سنتی زیادی دارد. معروف ترینشان پادرازی است. به دلیل شکل ظاهری کشیده آن، نامش را پادرازی گذاشته اند. معمولا این شرینی را در کنار چای سرو می کنند. مواد تشکیل دهنده آن، آرد برنج،شیر، تخم مرغ و پودر قند و زنجبیل است. معمولا در سه رنگ و طعم زعفرانی، شکلاتی و وانیلی پخته می شود. از دیگر شیرینی های قزوین می توان به شیرینی اتابکی، باقلوا سه رنگ، نان چرخی اشاره کرد.

باقلوا و قطاب یزد

عثمانی ها اولین کسانی بودند که باقلوا درست کردند. بعدها به کشورهای دیگه از جمله قفقاز و کشورهای آسیای میانه و سراسر جهان سفر کرد. اما باقلوایی که در یزد تهیه می شود، از بی نظیرترین و خوش طعم ترین باقلواهای دنیاست. موادی که در یزد باقلوا را تهیه می کنند شامل: آرد، زرده تخم مرغ، شیر، روغن، خاک قند، شکر،گلاب درجه یک، هل، بادام و پسته است. بعد از پختن باقلوا آن را در شربت شیرین می غلطانند.

قطاب نیز دیگر شیرینی معروف یزد است. برای تهیه آن از آرد، روغن جامد، پودر قند، پودر هل و گردوی آسیاب شده استفاده می گردد. آن را سرخ می کنند و در پودر قند می غلطانند.

شیرینی های سنتی ایران

شیرینی های سنتی ایران

قرابیه تبریز

تبریز هم جزو شهرهایی است که به داشتن شیرینی سنتی های خوشمزه معروف است. برخی تبریز را پایتخت قنادی ایران می نامند. قرابیه یکی از معروف ترین شیرینی ها و دوست داشتنی ترین سوغاتی های تبریز است. مواد تشکیل دهنده آن، بادام،سفیده تخم مرغ، شکر و پسته است. این شیرینی گران قیمت در مجالس و مهمانی ها سرو می گردد. قرابیه در کشورهای دیگر ترکیه، مراکش و یونان هم درست می شود اما معروف ترین و اصیل ترین قرابیه متعلق به تبریز و ایران است. از دیگر شیرینی های دیگر تبریز می توان به نوقا، باقلوا، لوز و اریس اشاره کرد.

ساق عروس

یکی دیگر از شیرینی های محلی ایران، ساقه عروس است. هم طرز تهیه ساده ای دارد و هم ماندگاری بالا. این شیرینی را بیشتر در آمل درست می کنند. مواد اولیه آن عبارت است از: آرد سفید، کره، گلاب، هل و پودر قند. داخل این خمیز مغز گردوی آسیاب شده می ریزند و به آن شکل می دهند.

کلمپه کرمان

کلمپه، یکی از معروف ترین سوغاتی های کرمان است. این شیرینی شبیه کلوچه است که داخل آن مخلوطی از خرما و گردو و پودر هل قرار می دهند. این شیرینی هم مثل سایر شیرینی های سنتی ایران خیلی مقوی و پرانرژی است.

کاک کرمانشاه

از شیرینی هاو سوغاتی های معروف و پرطرفدارکرمانشاه کاک است. پودر هل و روغن کرمانشاهی و خمیر نازک و ترد به همراه پودر قند این شیرینی خوشمزه را می سازند. این شیرینی بسیار سبک و ترد و لذیذ است.

شیرینی توت تهران

این شیرینی یکی از ساده ترین و قدیمی ترین شیرینی های استان تهران است. برای تهیه این شیرینی به فر نیازی نیست. مواد تشکیل دهنده آن، پودر بادام، شکر، پودر قند و گلاب می باشد. این ترکیب خمیری را با دست به شکل گرد در می آورند و با خلال پسته و بادام تزئین می کنند. برای جلوه و زیبایی بیشتر، برخی به آن رنگ های مجاز خوراکی هم اضافه می کنند.

سوهان قم

اصلی ترین سوغات قم سوهان است.قدمت این شیرینی خوشمزه به دوران قاجار بر می گردد. در آن زمان سوهان را به شیوه سنتی و دستی تهیه می کردند. این شیرینی خوشمزه را در کنار چای به عنوان یک عصرانه خوشمزه سرو می کنند. امروزه سوهان را با دستگاه های صنعتی و اتوماتیک تهیه می کنند. ماده ی اصلی سوهان جوانه گندم است. سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان گزی، سوهان کره ای، دسر سوهان و مدل های دیگر هم از انواع مختلف سوهان در قم است.

تنوع شیرینی های سنتی ایران بسیار بیشتر از این است که در یک مقاله بگنجد، با ما در لندو همراه باشید تا در نوشتارهای بعدی به معرفی های بیشتری بپردازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *