دانستنی ها, نوشته های آموزشی

شکلات و کاکائو 2

شکلات و کاکائو 2

در مقاله قبلی شکلات و کاکائو راجع به تاریخچه شکلات و کاکائو نوشتیم و دسته بندی انواع شکلات را خدمتتان ارائه دادایم. در مقاله شکلات و کاکائو 2 این مبحث را ادامه خواهیم داد.

انواع شکلات بر اساس شکل ظاهر

شکلات ها بر مبنای شکل ظاهری که دارند معمولا به این چند دسته تقسیم می شوند:

شکلات میله ای یا شکلات بار

شکلات هایی هستند که در سوپر مارکت ها فروخته می شوند. یک نوع از این شکلات ها مدل میله ای هستند که ممکن است با انواع مغزها و فیلینگ ها طعم دار و طراحی شده باشند. این مدل شکلات ها برای خوردن به صورت تنقلات مناسبند و قابل استفاده در دستورات کیک و شرینی پزی نیستند.

مدل دیگری که در سوپر مارکت ها فروخته می شود، شکلات های تخت و ساده ای هستند که در بسته های صد یا دویست گرمی در درصدهای مختلف ارائه می شوند. این نوع شکلات ها را هم می توان به صورت خام به عنوان تنقلات استفاده کرد و هم در پخت کیک و شیرینی و دسر.

شکلات تخته ای

این نوع شکلات در حجم ها و وزن های بالا و درصدهای مختلف تولید می شوند و در فروشگاه های لوازم قنادی فروخته می شوند. در شکلات تخته ای کره کاکائو که گرانترین بخش شکلات است و وانیل و سایر طعم دهنده ها اضافه نمی شود. این مساله باعث ارزانتر شدن محصول می کند. همچنین باعث می شود که در تمام دستورات شرینی پزی قابل استفاده باشد.

شکلات چیپسی

شکلات چیپسی شکلات های ریزی هستند که هم به صورت فله ای و هم بسته بندی در لوازم قنادی فروشی ها ارائه می شوند. ویژگی خاص این شکلات ها این است که ویسکوزیته بالا و چربی کمی دارند. تحمل گرمای بالایی دارند به همین دلیل دیر آب می شوند و برای استفاده در لابلای کیک و شیرینی گزینه خوبی هستند.

روش مصرف شکلات تخته ای

رایج ترین روش استفاده از این نوع شکلات، ذوب کردن یا تمپر Temper است.  به آن بن ماری هم گفته می شود. در این روش شکلات تخته ای را خرد کرده و دو سوم آن را روی بخار آب در حال جوش قرار می دهند تا شروع به آب شدن کند و نرم و روان شود. شکلات آب شده را بر می دارند و یک سوم باقی مانده را به آن اضافه می کنند و هم می زنند. به این ترتیب ما یک ششکلات ذوب شده ی یک دست و براق با بافت نرم و با حفظ طعم اصلی شکلات را داریم. از این شکلات ذوب شده برای روکش کیک،کوکی و بستنی استفاده  می شود. همچنین شکلات آب شده را می توان در قالب های مختلف ریخت و با آن شکل های مختلفی مثل گل و برگ و طرح های کودکانه و…به دست آورد.

مهم ترین خواص شکلات تلخ

شکلات تلخ خواص بسیار ریادی دارد که ذکر تمام آن ها در این نوشتار نمی گنجد اما مهم ترین تاثیراتش موارد زیر است:

مبارزه با رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد ترکیباتی هستند که به مرور زمان و طی فرآیندهای سلولی در بدن ایجاد می شوند. سلول هایی که با سموم بدن که هر روزه از طریق محیط و خوراکی ها جذب بدن می شوند مبارزه می کنند و رادیکال های آزاد تولید می کنند. این رادیکال های آزاد به بافت سلولی آسیب های زیادی می زنند . ما با مصرف آنتی اکسیدان ها اثرات رادیکال های آزاد را می توانیم خنثی کنیم. آنتی اکسیدان ها دارای ویتامین ها و مواد معدنی مفید هستند. یکی از خواص بسیار چشمگیر شکلات تلخ دارا بودن آنتی اکسیدان بالاست. هر چه درصد کاکائویی که شکلات تلخ دارد بالاتر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری هم دارد.

کمک به سلامت قلب و مغز

شکلات تلخ دارای ماده ای به نام فلاوانول ست. فلاوانول باعث کاهش فشار خون می شود. همچنین جریان خون در قلب و مغز انسان را هم بهبود می دهد. فلاوانول موجود در شکلات تلخ، از لخته شدن پلاک های خونی هم جلوگیری می کند. به این ترتیب نقش بسیار خوبی در بهبود سلامت قلب و پیشگیری از لخته شدن خون و سکته های مغزی دارد. شکلات تلخ جزو خوراکی های برتر برای تقویت تمرکز و حافظه به شمار می رود.

در مقاله شکلات و کاکائو 2 مبحث معرفی این خوراکی خوشمزه، پر خاصیت و پرکاربرد در شیرینی پزی را ادامه داده و تکمیل کردیم. امیدواریم  از اطلاعات داده شده در این نوشتار بهره کافی را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *