دستور پخت, نوشته های آموزشی

طرز تهیه باسلوق سه رنگ

باسلوق یکی از شیرینی‌های بسیار خوشمزه ایرانی است که در طعم‌های مختلفی وجود دارد. این شیرینی بافتی ژله‌مانند دارد و بسیار لطیف است. شایان به ذکر است که مصرف این شیرینی بیشتر در نوروز و شب یلدا است و یکی از سوغاتی‌های شیراز به‌حساب می‌آید.

شیرینی باسلوق انواع مختلفی دارد که می‌توان به: باسلوق گردویی، ژله ای، سه رنگ و غیره اشاره کرد. طرز تهیه باسلوق بسیار ساده است و مواد اولیه آن در دسترس تمام خانم‌های خانه‌دار است و با مراجعه به قنادی‌ها و کسانی که مواد اولیه قنادی را دارند، می‌توانند به‌راحتی مواد اولیه را تهیه کرده و یک باسلوق خانگی درست کنید. در ادامه این مقاله به طرز تهیه باسلوق رولتی سه رنگ  و مواد موردنیاز برای تهیه باسلوق را به شما می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

مواد اولیه برای تهیه باسلوق رولتی سه رنگ

نشاسته گندم: 350 گرم

شکر: 300 گرم

گلاب:2/1 لیوان

آب به دمای محیط رسیده: 1 و 2/1 لیوان

کره: یک قاشق غذاخوری

پودر نارگیل: به مقدار دلخواه

رنگ خوراکی قرمز: به مقدار لازم

رنگ خوراکی سبز: به مقدار لازم

*نکته: می‌توانید  از هر رنگ خوراکی که دوست دارید استفاده کنید و رنگ‌ها را بنا به سلیقه خودتان تغییر دهید.

طرز تهیه باسلوق رولتی سه رنگ

برای تهیه یک باسلوق رولتی سه رنگ بسیار جذاب باید طی 6 مرحله اقدام به پخت آن کنید. در ادامه مراحل را با تمامی نکات برای شما عزیزان خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

  • در مرحله اول ابتدا باید نشاسته را درون یک ظرف مناسب بریزیم و آب را به آن اضافه کنیم و خوب هم بزنیم تا یک‌دست شود.
  • در مرحلهٔ دوم باید شکر و گلاب را به مخلوط نشاسته و آب اضافه کنیم. در این مرحله مواد را روی حرارت کم قرار می‌دهیم تا به‌آرامی غلیظ شود.
  • در مرحلهٔ سوم زمانی که مواد به‌خوبی غلیظ شد، نوبت اضافه‌کردن کره است. با افزودن کره مواد گلولهٔ می‌شود و در وسط ظرف جمع می‌شود.
  • در مرحله چهارم باید مواد را به 3 قسمت تقسیم کنیم. زمانی که مواد را تقسیم کردیم به یک قسمت عصاره رنگ خوراکی سبز، به قسمت دوم عصاره رنگ خوراکی قرمز و به قسمت آخر عصاره لبو را اضافه می‌کنیم.
  • در مرحلهٔ پنجم باید باسلوق ها را به‌صورت لایه‌لایه روی‌هم قرار دهیم. برای این منظور، ابتدا یک نایلون را پهن و یکی از قسمت‌های باسلوق را روی آن به‌خوبی پهن می‌کنیم. بعد از آن قسمت دوم را روی آن قرار داده و به ترتیب قسمت سوم را روی آن قرار می‌دهیم و با کمک نایلونی که در ابتدا پهن کردیم شروع به رول کردن باسلق‌ها می‌کنیم. برای این منظور، حتماً پس از رول کردن به مدت 2 تا 3 ساعت مواد باسلوق را داخل یخچال قرار دهید.

*نکته: می‌توانید باسلوق­ها را رول نکنید و به‌صورت مکعبی یا هر شکلی که دوست دارید در بیاورید و به مدت 2 تا 3 ساعت درون یخچال بزارید تا کاملاً خنک شود.

* توجه داشته باشید زمانی که مواد باسلوق را داخل قالب می‌ریزید، باید قالب را تکان دهید تا حباب‌هایی که وجود دارد از بین برود.

  • در مرحلهٔ آخر باید باسلوق‌ها را در درون پودر نارگیل بغلتانید تا همه جای آن‌ها را در بر بگیرد.

بهترین زمان مصرف برای باسلوق؟

بهترین زمان برای مصرف برای باسلوق، به مدت 5 روز است، زیرا بعد از 5 روز باسلوق­ها شروع به سفت شدن می‌کنند و طعم آن‌ها تغییر می نماید.

شیره انگور به‌جای شکر

در طرز تهیه باسلوق می‌توانید از شیره انگور نیز استفاده کنید. شیره انگور به علت اینکه فاقد شکر است و شیرین‌کننده طبیعی دارد، برای افرادی که اضافه‌وزن دارند بسیار مناسب است و عاشقان باسلوق می‌توانند به‌جای شکر از شیره انگور استفاده کنند. البته شیره انگور کمی روی رنگ باسلوق­ها تأثیرگذار است اما ارزشش را دارد که امتحان کنید.

نتیجه گیری

در این مقاله تمامی نکات  مهم و لازم برای پخت  یک باسلوق بسیار جذاب و خوشمزه را برای شما عزیران قرار دادیم تا بتوانید با رعایت تمامی موارد گفته شده این شیرینی خوشمزه را درست کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *