دستور پخت, نوشته های آموزشی

طرز تهیه کلوچه فومن لذیذ

مروری بر خاستگاه اصلی کلوچه فومن

کلوچه فومن یکی از لذیذترین کلوچه‌های رایج در میان مردم ایران است. خواستگاه اصلی این کلوچه بسیار خوشمزه  شهرستان فومن  در استان گیلان است و قدمتی کهن دارد. درگذشته این خوراکی خوش طعم توسط زنان خانه‌دار  و به روشی کاملاً سنتی پخت می‌شد.

کودکان طرف‌داران اصلی کلوچه فومن هستند و در سفره مردمان شمالی  بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به‌مرورزمان و باگذشت مدتی، این محصول خوشمزه جایگاه اصلی خودش را پیدا کرد و امروزه در ایران بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند.  کلوچه فومن به‌صورت سنتی و صنعتی در حجم بسیار زیادی تولید می‌شود و به‌صورت کاملاً بهداشتی روانه بازار می‌شود. از این رو در ادامه بر آن شدیم تا به روش طرز تهیه این کلوچه بسیار لذیذ بپردازیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم جهت تهیه خمیر کلوچه فومن:

  1. آرد: یک کیلوگرم
  2. جوش شیرین: 4/1 قاشق‌چای‌خوری
  3. روغن جامد: چهل گرم
  4. روغن مایع: پنجاه گرم
  5. روغن صاف قنادی: دویست و چهل گرم
  6. زعفران دم‌کرده غلیظ: نصف قاشق جای خوری
  7. آب: نیم لیتر
  8. بکینگ پودر: یک‌هشتم قاشق‌چای‌خوری

مواد لازم برای مواد میانی کلوچه فومن

  1. روغن جامد یا کره: بیست گرم
  2. شکر: نیم کیلو
  3. دارچین: دو قاشق سوپ‌خوری
  4. هل: یک‌چهارم قاشق‌چای‌خوری
  5. وانیل: یک‌هشتم قاشق غذاخوری
  6. آرد: سیصد گرم
  7. روغن مایع: سی گرم

طرز تهیه کلوچه فومن

این کلوچه بسیار جذاب از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول تهیه آن مربوط به قسمت خمیری این کلوچه و بخش دوم تهیه آن مربوط به قسمت مواد میانی است. ازاین‌رو طرز تهیه کلوچه فومن شامل دو بخش می‌شود که در ادامه هر بخش را به طور کامل توضیح می‌دهیم:

  • طرز تهیه قسمت خمیری کلوچه فومن

برای تهیه خمیر کلوچه فومن ابتدا در یک ظرف مناسب آرد را الک کرده و سپس جوش شیرین و بکینگ پودر را به آرد اضافه کنید. در این مرحله پس از ترکیب مواد خشک با هم نوبت اضافه‌کردن روغن جامد به آرد است. سپس در مرحلهٔ بعد روغن مایع را نیز به مواد اضافه کرده و مواد را به‌خوبی باهم ترکیب کنید. به مواد خمیری  ایجاد شده، آب را به‌مرور و در چند مرحله اضافه کنید. در ادامه مواد را با دست چنگ بزنید تا خمیری یکسان به دست بیاید. در مرحله آخر روی مواد را  با یک‌پارچه بپوشانید و به مدت 20 دقیقه اجازه دهید تا خمیر عمل بیاید و حجم آن دوبرابر شود.

  • طرز تهیه مواد میانی کلوچه فومن

برای تهیه مواد میانی کلوچه فومن، در ابتدا باید کره به دمای محیط رسیده را با روغن مایع مخلوط کنید. در مرحله بعد شکر را به مواد روغنی اضافه کرده و هم بزنید. سپس آرد، دارچین و هل را در ظرفی دیگر با هم مخلوط کنید و مقداری وانیل را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا مواد یکسان شود.

مرحله نهایی تهیه کلوچه فومن

پس از اینکه خمیر به مدت 20 دقیقه استراحت کرد و حجمش دوبرابر شد، با وسیلهٔ چاقو و یا کاردک آن را به قسمت‌های کاملاً مساوی تقسیم کنید. سپس در مرحله بعد روی یک سطح صاف کمی آرد بپاشید و هر سمت از خمیر را به‌وسیله وردنه باز می‌کنیم. یک قاشق از مواد میانی را برداشته و  در وسط خمیر می‌ریزیم. سپس خمیر را از کناره‌ها جمع کرده و به شکل یک توپ در بیاورید. در درون سینی فر کاغذ روغنی بیندازید و خمیرهای توپی شکل را روی آن قرار دهید. خمیرها را با فشار دست و یا وردنه کمی صاف کنید. بعد از صاف کردن کلوچه‌ها به مدت پنج دقیقه اجازه دهید تا استراحت کند.

برای تزیین روی کلوچه می‌توانید از مهرهای طرح‌دار مخصوص کلوچه استفاده کنید. برای این منظور کف مهر را به کمی آرد آغشته کنید و روی کلوچه فشار دهید. برای خوش‌رنگ‌تر شدن کلوچه‌ها، زرده تخم‌مرغ را خوب هم بزنید و به‌وسیله یک قلمو روی کلوچه‌ها بکشید. کلوچه‌ها را به مدت 30 دقیقه در فر 260 درجه سانتی‌گراد از قبل گرم شده، قرار دهید.

نکات مهم جهت طرز تهیه کلوچه فومن

همان‌طور که می‌دانید کلوچه فومن سوغاتی شهرستان فومن در استان گیلان است. بسیاری از افراد به‌جای آب در مواد خمیری کلوچه از شیر استفاده می‌کنند و اکثر روستاییان به‌جای روغن جامد از روغن حیوانی در بافت آن به کار می‌برند که چه‌بسا خوشمزه‌تر و مقوی تر می‌شود. طرز تهیه کلوچه فومن کاملاً سلیقه‌ای است و هرکسی می‌تواند باتوجه‌به ذائقه خود، آن را تهیه و نوش­ جان کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *