دستور پخت, کیک و شیرینی

طرز تهیه کیک بدون تخم‌مرغ

طرز تهیه کیک بدون تخم‌مرغ

زمانی که اسم کیک می‌آید به‌سرعت تصور ذهنی هر شخص به سمت شیرینی، سبکی و بافتی اسفنجی می‌رود. کیک گونه‌ای شیرینی است که خاستگاهی اروپایی دارد هرچند به نظر باستان‌شناسان کیک در زمان باستان وجود داشته است. کیک را چهار ماده اصلی تخم‌مرغ، آرد، شکر و کره تشکیل می‌دهد که از میانه صده هجدهم به وجود آمده است. این اختراع خوشمزه به‌طورکلی به دو گروه بزرگ غیر چرب (کیک‌های اسفنجی) و کیک‌های چرب (کیک‌های کره‌ای) تقسیم می‌شود. همچنین کیک‌ها از نظر مناسبت‌ها نیز دارای تقسیم‌بندی هستند مانند کیک عروسی و یا کیک تولد که شما می‌توانید کلیه سفارش‌های خود را به قنادان ماهر و خبره قنادی لندو خیابان دولت بسپارید. منشأ کیک، نان می‌باشد و به همین خاطر تاریخچه این دو در هم آمیخته شده است و مهم‌ترین عامل برای تفکیک این دو، حذف مخمر از نان می‌باشد. جالب است بدانید در سال 1727 در اولین دستور آماده‌سازی کیک در کتاب‌های آشپزی  تنها از تخم‌مرغ برای پف دادن به کیک استفاده کرده‌اند و بر این معتقد بودند که اگر از مقدار زیادی تخم‌مرغ در پخت کیک استفاده شود دیگر نیازی به افزودن مخمر در کیک نیست. رفته‌رفته و باگذشت زمان و پیشرفت در تولید اجاق‌های غذا پزی، بسیار بر روی کیفیت کیک‌ها تأثیر گذاشت و امکان درست‌کردن کیک‌های مختلف با طعم‌های بی‌نظیر و بافت سبک‌تر را به وجود آورد. در ادامه به سراغ طرز تهیه کیک بدون تخم مرغ می رویم.

2 تفاوت کیک اسفنجی و کره ای!

1 بزرگ‌ترین تفاوت کیک‌های کره‌ای با کیک‌های اسفنجی در این است که کیک‌های اسفنجی توسط هم زدن شکر و تخم‌مرغ و وارد کردن هوا به کیک ایجاد می‌شوند اما کیک‌های کره‌ای توسط یک ماده به نام بکینگ پودر که ور آورنده کیک است و باعث ایجاد حباب  یا ایجاد گاز در کیک می‌شود.

2.کیک کره ای از نظر وزن سنگین است و کیک اسفنجی سبک.

نکته:

کیک یکی از حساس‌ترین موادی است که اگر در جریان هوا قرار گیرد به‌سرعت خشک می‌شود. بنابراین سطح کیک را حتماً با مواد مختلفی پوشش دهید تا در اثر جریان هوا خشک نگردد.

طرز تهیه کیک بدون تخم‌مرغ

کیک بدون تخم‌مرغ

مواد اولیه کیک بدون تخم‌مرغ

1.آرد سفید: یک لیوان

2.شکر: یک لیوان

3.شیر: یک لیوان

4.روغن مایع: یک فنجان

5.وانیل: یک قاشق غذاخوری

6.سرکه: یک قاشق غذاخوری

7.بکینگ پودر: یک قاشق غذاخوری

8.پودر کاکائو: 2 قاشق غذاخوری (به‌صورت دلخواه)

مراحل پخت کیک بدون تخم‌مرغ:

1.در مرحله اول آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و 3 بار الک می‌کنیم تا کاملاً یک‌دست شوند و سپس سرکه، وانیل، روغن، شیر، پودر کاکائو و شکر را باهم مخلوط نموده و در ادامه به مخلوط آرد و بکینگ پودر اضافه می‌کنیم. سپس به‌آرامی شروع به‌هم‌زدن کرده تا مخلوطی یک‌دست به وجود بیاید.

2.در مرحله دوم به سراغ فر می‌رویم و آن را روشن کرده و در دمای متوسط اجازه می‌دهیم آرام‌آرام شروع به گرم‌شدن بنماید (برای پخت کیک همچنین می‌توانید از ماهی تابه استفاده کنید و در این روش پخت نیز باید زیر ماهی تابه را از قبل روشن کرده تا به‌خوبی گرم شود) و بعد قالب موردنظر را کمی چرب می‌کنیم و مقداری آرد  بر روی آن می‌پاشیم  و سپس خمیر کیک را به درون قالب ریخته و در درون فر قرار می‌دهیم تا به مدت 30 تا 40 دقیقه بپزد. به این نکته توجه کنید که در فر را تا قبل از 20 دقیقه اول پخت باز نکنید چون پف کیک می‌خوابد.

3.در مرحلهٔ آخر پخت کیک بدون تخم‌مرغ، بعد از خارج کردن کیک از فر اجازه دهید خنک شود و سپس از قالب جدا کرده و روی کیک را می‌توانید با سس شکلات یا توت‌فرنگی و اسمارتیز تزیین کنید.

نوش جان!

نکاتی که باید رعایت شود در پخت کیک بدون تخم مرغ!

1.حتماً از سرکه استفاده کنید چرا که سرکه خاصیت پف دهی به آرد را دارد.

2.می‌توانید به‌جای پودر کاکائو از هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید.

3.به‌جای شیر می‌توانید از یک لیوان ماست رقیق شده استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *