دستور پخت, کیک و شیرینی, نوشته های آموزشی

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی

شیرین ناپلئونی یکی از شیرینی‌های بسیار محبوب با طعمی بسیار جذاب همواره یکی از پرفروش‌ترین شیرینی‌های قنادی لندو در خیابان دولت است. این شیرینی جزو پرفروش‌ترین شیرینی‌هاست.

امروز در این مقاله سعی داریم طرز تهیه این شیرینی خوشمزه را که توسط قنادان متخصص و خوش‌ذوق قنادی لندو تهیه می‌شود را به شما آموزش بدهیم تا شما هم از طعم بی‌نظیر این شیرینی استفاده کنید.

تاریخچه ناپلئونی!

شیرینی ناپلئونی در زبان فرانسوی به شیرینی هزار برگ معروف است و علت این نام‌گذاری به علت لایه‌های بسیار زیاد این شیرینی است که همراه با یک کرم جذاب طعمی متفاوت را ایجاد می‌کند. در زبان فرانسوی این شیرینی را به نام میل‌فُی می‌شناسند که در واقع نام اصلی این شیرینی است و نوعی پای یا شیرینی سه‌لایه است.

شیرینی ناپلئونی یا همان میل‌فُی در ژاپن در گروه پای‌ها قرار می‌گیرد و در برخی کشورها نیز در گروه شیرینی‌ها طبقه‌بندی می‌شود. این شیرینی بسیار جذاب تاریخچه‌ای فرانسوی دارد و خمیر آن معروف به خمیر هزارلا است که خاستگاه قدیمی فرانسوی دارد. شیرینی ناپلئونی تشکیل شده از خمیر هزارلا و کرم کاستارد فرانسوی است که سطح آن را با پودر قند پوشش می‌دهند. بسیاری از کشورها دستورهای متفاوتی از این شیرینی را ارائه داده‌اند و در مواد اولیه آن به‌جای کرم کاستارد از خامه زده شده یا انواع مرباها استفاده می‌کنند و ممکن است سطح این شیرین را با شکر قنادی و آجیل بپوشانند.

تاریخچه این شیرینی به طور دقیق مشخص نیست اما در کتاب‌های آشپزی مختلف کشور فرانسه به قرن شانزدهم میلادی بر میگردد که در این قرن تمامی مواد لازم برای درست‌کردن این شیرینی وجود داشته و به‌صورت شیرینی لایه‌ای که امروزه وجود دارد تهیه می‌شده است.

همچنین در ادبیات روسی برای اولین‌بار از کیکی فرانسوی به نام ناپلئونی نام‌برده‌اند که  این شیرینی فرانسوی در صدمین سالگرد پیروزی روس‌ها در برابر ناپلئون در جنگ Patriotic War (سال ۱۸۱۲) بسیار محبوبیت یافت.

طرز تهیه شیرینی ناپلئونی

شیرینی ناپلئونی یک شیرینی بسیار محبوب در بین ایرانیان است که در بسیاری از قنادی از جمله قنادی لندو خیابان دولت پخت می‌شود و این شیرینی یکی از پرفروش‌ترین‌ها است که با خامهٔ زده شده تهیه می‌گردد.

مواد اولیه برای تهیه شیرینی ناپلئونی:

1.خمیر هزارلا یک بسته

2.خامه قنادی 200 گرم

3.پودر قند 1 قاشق غذاخوری

4.پودر پسته 1 قاشق غذاخوری

ابتدا خمیر هزارلا را از یخچال خارج می‌کنیم تا به دمای محیط برسد و سپس دور خمیر را برش می‌دهیم و کنار می‌گذاریم (دور نریزید در ادامه نیاز دارید). سپس با یک چاقوی بسیار تیز خمیر را به مستطیل‌های 3 در 5 برش می‌دهیم.

در مرحله بعد فر را در دمای 180 درجه سانتی‌گراد می‌گزاریم 10 دقیقه گرم شود و سپس یک کاغذ روغنی بر روی سینی مخصوص فر پهن می‌کنیم و در انتها خمیرهای تکه  شده را به همراه دور خمیر که در ابتدای کار جدا کردیم در سینی می‌چینیم و در درون فر قرار می‌دهیم.

زمانی که خمیرها را به مدت 20 دقیقه در دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دادیم خمیر به‌آرامی شروع به پف کردن می‌کند و پخت آن کامل می‌گردد. سپس در ادامه خمیرهای آماده شده را از فر خارج می‌کنیم تا خنک شود.

نکته:

خمیرهای هزار لا به علت اینکه بسیار پف می‌کنند، ممکن است زمانی که روی‌هم قرار می‌دهیم به‌خوبی بر هم منطبق نشوند به این منظور پس از پخت به‌آرامی با یک چاقوی آشپزی این لایه‌ها را از هم جدا می‌کنیم تا سطح آن صاف گردد.

در مرحله آخر …

خامه قنادی را به‌خوبی هم می‌زنیم تا فرم بگیرد و سپس یک‌لایه خمیر هزار لا را روی یک ظرف قرار می‌دهیم و به‌صورت لایه‌لایه از خمیر و خامه زده شده به ترتیب استفاده می‌کنیم و کنار هم قرار می‌دهیم. در انتهای کار بر روی لایه آخر خمیر را قرار می‌دهیم و روی خمیر را با مقداری خامه پوشش می‌دهیم و از ترکیب پودر قند و همان برش‌های دورتادور خمیر که در ابتدا برش زده و خردکرده‌ایم برای روی شیرینی استفاده می‌کنیم و با پودر پسته تزیین می‌کنیم.

نوش جان!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *